Oficial: Gold Corporation exercită presiune economică şi cenzură asupra presei din România

Goldiştii sunt rugaţi să nu citească acest post. Este posibil să descopere că firma pe care o credeau murdară este, de fapt, foarte murdară.

Blogul nostru a adunat de-a lungul timpului o serie lungă de articole despre manipulările Gold Corporation. Cel mai spectaculos caz este al unei angajate a canadienilor, care în mod public este redactor la Ziarul de Apuseni. Iată că a venit şi confirmarea oficială a presiunilor, manipulărilor şi cenzurii exercitate de Gold Corporation, cu exemple de jurnalişti grei şi ziare naţionale cumpărate.

Agenţia de Monitorizare a Presei, membră a reţelei mondiale Reporteri Fără Frontiere, a lansat raportul anual Libertatea Presei în România – 2010. El prezintă starea generală a presei româneşti. Sunt multe lucruri interesante, unele amuzante şi în acelaşi timp terifiante, despre felul în care arată libertatea de exprimare într-o ţară care, teoretic, este membru deplin al Uniunii Europene. Printre ele, avem Capitolul 2. Presiuni politice şi economice, pagina 19: Cel mai flagrant caz de presiune economică făcută de o companie în 2010 e legat de exploatarea minieră de la Roşia Montană.

12 jurnalişti cunoscuţi şi cu funcţii de management editorial (Robert Turcescu, Ioan T. Morar, Mihai Tatulici, Emil Hurezeanu, Doru Bușcu, Dragoș Nedelcu, Sorin Freciu, toţi din grupul Realitatea-Caţavencu; Livia Dilă – B1Tv, Floriana Jucan – Qmagazine, Vlad Macovei – Evenimentul zilei, Rareş Bogdan – Ziua de Cluj, Adrian Bucur – Prima TV, Marian Voicu – TVR, Roxana Voloşeniuc – Elle) au făcut în luna august o călătorie în Noua Zeelandă, plătită de Roșia Montană Gold Corporation (RMGC), firma care vrea să înceapă exploatarea. Excursia a costat câte 10.000 de euro pentru fiecare invitat.

Contactat de jurnalişti, Robert Turcescu a susţinut că e în concediu, iar alţii au spus că vizita e una de documentare şi nu îi obligă să scrie favorabil despre proiect. Deplasarea într-o excursie de lux a unui editor, pe cheltuiala unei companii care poate fi subiect de documentare jurnalistică, poate avea un efect direct de auto-cenzură asupra jurnaliştilor aflaţi în subordinea respectivului editor.

Nu e prima excursie de acest gen. „În perioada 2004-2010, politicieni locali şi ziarişti din aproape toate trusturile de media au participat la deplasări în Finlanda, Noua Zeelandă şi Spania, la mine care folosesc tehnologii similare cu cea pe care RMGC intenţionează să o folosească la Roşia Montană”, a scris HotNews.ro, citând o firmă care prestează servicii de comunicare pentru RMGC. Majoritatea televiziunilor şi ziarelor naţionale difuzează publicitate de la RMGC. Cotidianul a lansat cifra de 12 milioane de euro plătiţi presei în ultimii trei ani, în special către televiziuni. O excepţie e ziarul Adevărul, care a refuzat în 2010 publicitatea motivând: „Roşia Montana este un proiect controversat, cu care nu vrem să ne asociem.  Este un proiect pe care eu îl cred profund imoral”, a spus Peter Imre, directorul general al Adevărul Holding.

Pe 3 martie, o parte din redacţia revistei Academia Caţavencu şi-a dat demisia, invocând presiuni editoriale, inclusiv în subiectele legate de Roşia Montană. Pe 6 iulie, jurnalistul freelancer Tiberiu Lovin a găsit în Săptămâna Financiară un text publicitar pentru RMGC, prezentat ca articol jurnalistic.

Pe 28 ianuarie 2011, Platforma pentru Bucureşti a semnalat că articole din România liberă și Capital, care dăunau intereselor RMGC, au dispărut de pe site-urile lor la scurt timp după publicare.  40 de ONG-uri au acuzat publicaţiile de cenzură. România liberă a răspuns acuzaţiilor astfel: „deciziile editorilor au vizat strict imperativele clarităţii şi conciziei, fără ca ele să afecteze în vreun fel informaţia esenţială din articol, dar şi nevoia ca într-o dezbatere atât de controversată precum este cea din jurul proiectului <<Roşia Montană>> să fie prezentate atât punctele de vedere exprimate de contestatari, cât şi cele ale susţinătorilor acestuia”.

O căutare după „Roşia Montană” pe site-ul României Libere afişează, însă, o suită de articole scrise parcă de firma de PR a RMGC, cum ar fi „Roşia Montană, alături de rugby-ul românesc”, „Constructorii susţin Proiectul Roşia Montană” sau „Roşia Montană Gold Corporation are un nou vicepreşedinte de resurse umane”.

Studiul complet se găseşte aici.

Sursa foto

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Domenii - Asociaţii, organizaţii, Domenii - Gold Corporation, Domenii - Presă şi social media, Tipuri - Documente, Tipuri - Studii şi analize, Tipuri - Ştiri și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Oficial: Gold Corporation exercită presiune economică şi cenzură asupra presei din România

  1. ALIN zice:

    money, money, money. Ce castiga romanul? 10% si ei 90%?

    LEAVE ROMANIA.

  2. Pingback: Anul 2012 este decisiv pentru Roşia Montană | Lupta pentru Roşia Montană

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s